Har blivit polisanmäld, vad händer nu?

Hej. Jag har blivit polisanmäld för en busringning, och det jag undrar över tar polisen kontakt med mig eller får jag brev hem? När jag ringde polisen och frågade om jag hade en polisanmälan på mig fick jag inget svar!!vad händer och hur långt tid tar det innan man tar kontakt med mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Polisen lämnar normalt inte ut uppgifter ur en pågående förundersökning till någon, och allra minst till den som har blivit anmäld. Man brukar förhöra målsägande (den som är utsatt för brott) först och i ett senare skede delge misstanke. Detta sker via brev och polisen kommer inte att ringa för att berätta att du är misstänkt för brott.

Om förundersökningen läggs ner kommer du inte att meddelas, och det finns alltså inget vattentätt sätt att få veta om man har blivit polisanmäld för någonting. Antingen tar polisen kontakt med dig eller så gör dom inte det. Det kan ha skett en anmälan där undersökningen lagts ner, men då meddelas du alltså inte.

Rådgivare