Har bostadsrättsföreningens styrelse rätt att gå in på min tomt/i mitt hem?

Hej, jag bor i en bostadsrätt på ca 90kvm och har en tomt på ca 300kvm som ägs av en bostadsförening.

I Söndags 31/7 hade jag bjudit över några kollegor hem till mig. Vi satt på min altan som jag har på baksidan.

Helt plötsligt går en styrelsemedlem in i min tomt på baksidan som om ingenting och går över till grannen som han är kompis med.

En timma senare ska han gå tillbaka samma väg och då frågar jag honom om varför han går igenom min tomt.

Han svarar med : Som styrelsemedlem i bostadsrättföreningen så har jag rätt att gå in i alla tomter.

Min fråga är då, har han verkligen det utan att meddela mig på något sätt ? Tänk om jag nu hade suttit naken på min altan själv ? Det känns som att jag ska kunna vara fri i mitt hem utan att jag ska behöva få såna oväntade besök ? Och i det hära fallet så gällde det inte jobb. Utan han skulle hälsa på min granne som vad jag har förstått även är hans kompis som han brukar umgås med.

Har han verkligen rätten att kliva in i min tomt bara för att jag bor i gaveln för att komma in till grannens trädgård ?

Är väldigt tacksam över svar, har verkligen mått piss efter den här händelsen och kan verkligen inte släppa det. Jag tycker att det borde klassas som olaga intrång ? har jag fel ?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att oinbjuden gå in i någon annans trädgård utgör ett hemfridsbrott enligt brottsbalken 4 kap 6§ första stycket https://lagen.nu/1962:700#K4P6. Bostadsrättslagen 7 kap 13§ https://lagen.nu/1991:614 ger emellertid företrädare för bostadsrättsföreningen en rätt att få komma in i trädgården eller bostaden när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för. Om bostadsrättshavaren i ett sådant fall nekar föreningen tillträde till bostaden får föreningen trots det inte komma in utan att en ansökning om särskild handräckning är beviljad av Kronofogdemyndigheten.

Att gå igenom din tomt utan ett sådant ärende som stadgas i 7 kap 13§ och utan ditt tillstånd är precis som du säger otillåtet. Det utgör ett hemfridsbrott enligt ovan vilket kan polisanmälas.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare