Har deltidsanställd rätt att välja arbetsdagar?

Hej !

Jag jobbar deltid inom handel 20 h/v

Har jag rätt att säga till min arbetsgivare (god tid i förväg såklart) att jag inte kan jobba den och den helgen alt veckodagar ? Men kan jobba det andra dagarna i veckan ?

Under sommaren så infaller en del födelsedagar i min släkt och andra grejer som gör att jag inte kan jobba just den/dom dagarna .

Min arbetgivare säger så klart att det inte funkar så

Men jag tänker att det är ju det som är fördelen för mig som arbetstagare som valt deltid för att jag inte vill jobba alla dagar i veckan .

Denna arbetsgivare har ganska stor förmåga att lägga mig på 4 h pass kan jag ju även säga . Vilket ofta blir 4 arbetsdagar i veckan för mig

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Arbetsgivaren har en långtgående rätt att som det heter "leda och fördela arbetet". Det innebär att man har lika lite rätt som deltidsanställd som heltidsanställd att själv bestämma vilka dagar man ska eller inte ska arbeta. Utan du måste arbeta de tider som arbetsgivaren schemalagt (naturligtvis då under förutsättningen schemat inte är rent lagvidrigt). Om du är missnöjd med schemat, passens längd eller liknande och din arbetsgivare inte vill ändra schemat har du tyvärr bara valet att endera stå ut och jobba enligt schema, eller säga upp dig och hitta ett annat arbete.

För en arbetsgivare är ofta en deltidstjänst ett sätt att öka bemanningen den tid det behövs, t ex den tid på dagen när behovet är som störst, så det är inte ovanligt att deltidstjänster är just t ex 4 h per dag istället för 8 h. Det är betydligt mer ovanligt att deltid innebär att man jobbar fulla dagar men färre dagar även om det med förekommer.

Din arbetsgivare har alltså rätt, och du får ansöka om semester eller tjänstledighet utan lön för de dagar du vill vara ledig. Arbetsgivaren behöver dock inte bevilja dessa utan har full rätt att neka. Däremot har du som huvudregel rätt till en sammanhängande semester om minst 3 veckor någon gång under perioden juni - augusti.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare