Har en amerikansk medborgare rätt till arv efter sin svenska mamma?

Hej,

Min moster är svensk medborgare. Hon har cancer och vill att hennes son i USA ska ärva hennes förmögenhet. Han är inte svensk medborgare utan amerikansk medborgare. Vad skall hon göra för att vara säker hennes son får arv efter henne?

Tacksam för svar,

Lawline svarar

Hej, trevligt att du valt att vända dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Utifrån de uppgifter du lämnat utgår jag från att din moster också bor i Sverige. Huvudregeln är att svensk lag då kommer att tillämpas på hennes kvarlåtenskap dvs. på den egendom hon lämnar efter sig vid sin död, se art. 21.1 arvsförordningen (AF). Som undantagsregel finns art. 21.2 AF som anger att om din moster t.ex. skulle ha bott i Sverige en mycket kort tid innan dödsfallet och hon uppenbart har en närmare anknytning till en annan stat t.ex. USA kommer amerikansk rätt istället tillämpas på hennes kvarlåtenskap. Om svensk rätt tillämpas på din mosters kvarlåtenskap kommer sonen få ärva efter henne, se ärvdabalken (1958:637) (ÄB) 2:1, 1:3 och 7:1. Om din moster verkligen vill försäkra sig om att svensk rätt kommer att tillämpas vid förrättningen av hennes kvarlåtenskap kan hon i ett testamente skriva att hon vill att svensk rätt ska tillämpas på hennes kvarlåtenskap, art. 22 AF. Formkraven för upprättandet av ett giltigt testamente finns i 10 kap. ÄB.

Huvudregeln vid en bouppteckning är att all egendom din moster äger ska tas upp i bouppteckning, oavsett var i världen egendomen befinner sig. Dock kan den vara så att det landet där egendomen finns har särskilda regler som gäller för denna typ av egendom. Om din moster äger aktier eller fast egendom i USA kan det vara så att oavsett att hon vid sin död hade hemvist i Sverige, se art. 21.1 AF eller i ett testamente har föreskrivit att svensk rätt ska tillämpas på hennes kvarlåtenskap, se art. 22 AF, kan det vara så att den egendomen ändå kommer att ärvas enligt amerikansk rätt, se art. 30 AF. I sådana fall är det inte säkert att sonen kommer kunna ärva just denna egendom. Det beror helt på vad arvsreglerna i USA föreskriver och kanske till och med vad arvsreglerna i just den delstaten där egendomen finns föreskriver.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare