FrågaEKONOMIÖvrigt26/02/2018

Har en revisor rätt att ta del av protokoll från tidigare år än det som revisionen avser?

Har en revisor rätt att ta del av protokoll från tidigare år än det år som revisionen avser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det aktuella lagrummet för din fråga är Revisonslag (RL).

Eftersom du inte angett om det gäller till exempel en ideell förening eller ett litet företag, så kommer jag ge dig ett övergripande svar. Om du känner att du vill veta mer exakt vad som gäller så är du välkommen att fråga igen och säga vad för typ av förening eller företag det gäller. Jag förutsätter även att det gäller en förvaltningsrevision, alltså när revisorn granskar styrelsens förvaltning. Detta eftersom din fråga är specifikt kopplad till protokoll.

Vad säger lagstiftningen?

En revisor har rätt att ta del av det material den behöver för att uppfylla sina skyldigheter. Detta på grund av att revisorn ska granska företagsledningens förvaltning så ingående och omfattande som god revisionssed kräver. Är revisorn dessutom en auktoriserad, godkänd revisor eller ett registrerat revisionsbolag så ska det ske med professionell skepticism, (5§ RL).

God revisionssed är en rättslig standard som revisorn ska följa när den genomför sin planering, bemanning genomförandet av uppdraget. Det gäller även rapporteringen och dokumentationen av uppdraget.

Professionell skepticism innebär ett förhållningssätt för hur revisorn ska agera. Denne ska ha en ifrågasättande inställning, se över om det kan finnas förhållanden som kunde tyda på felaktigheter på grund av fel eller bedrägeri. Revisorn ska även göra en kritisk bedömning av revisionsbevisen.

Har revisorn alltså rätt att få ta del av protokollen?

Ja, för att revisorn ska kunna agera på ovannämnda sätt, så har revisorn rätt till allt material kopplat till uppdraget. Den informationen finner du även i Skatteverkets information för Ideella föreningar.

Skulle du trots detta känna att revisorn agerar utanför sitt uppdrag, gör ett bristfälligt arbete eller är olämplig hittar du information här om hur man gör en anmälan mot en revisor.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare