Har hyresgäster besittningsrätt när de hyr en bostad av en privatperson?

Jag har hyrt ut en del av min villa och hyresgästerna har bott där lite längre än 6 månader. Nu vill jag sälja och gick dit för att säga upp hyresgästerna men då hävdar de att de har besittningsskydd. Har hyresgästerna besittningsskydd och hur kan jag göra för att bli av mina hyresgäster och sälja mitt hus?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Det framkommer inte i frågan men jag misstänker att den här delen av din villa är den enda bostaden du hyr ut, då är privatuthyrningslagen tillämpbar.

Har de besittningsskydd?
Nej, när en privatperson hyr ut en bostad eller en del av en bostad har hyresgästen inget besittningsskydd. Du har då som hyresvärd rätt att säga upp hyresavtalet även om hyresrätten inte är förverkad. Hyresavtalet kan då upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast tre månader från att du säger upp avtalet, 3 § privatuthyrningslagen. Det vill säga, om du säger upp avtalet 13 augusti upphör avtalet att gälla månadsskiftet november/december, om ni inte avtalat en längre uppsägningstid.

Vad ska du göra?
Jag skulle råda dig att komma med en skriftlig uppsägning till dina hyresgäster så att det blir lättare för dig att bevisa att du har sagt upp hyresavtalet. Om de inte flyttar när uppsägningstiden löpt ut kan du vända dig till kronofogden eller tingsrätten med ett yrkande om avhysning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alicia AbreuRådgivare