Har hyresvärden rätt att neka byte av hyresrätt?

Hej!

Min hyresvärd godkände inte bytet mellan min hyresrätt och bytesparterns hyresrätt.

Jag har 2.5 rok 69.5 kvm, hyra ca 9700:-

Har blivit ensamstående och behöver billigare lägenhet då jag har svårt att klara ekonomin.

Bytespartern har 2 rok 44 kvm. Hyra 7900:-

Bytespartnen bor idag med sin sambo som står c/o på lägenheten och inte på kontraktet. Dem har nu även hund och behöver större yta.

Info vid bytet var att man inte kan kan skriva med någon på kontraktet alls. Vilket inte stämmer eftersom det var just det jag och min exsambo gjorde när vi flyttade hit. Då blev det bara en av dem tvp som fick ansöka om bytet. Han är student i nuläget med utökat csn, extrajobb men är dessutom tjänstledig ifrån sin fasta heltidstjänst så han har ekonomisk trygghet. Hans nuvarande sambo har fast tjänst sedan 5 år.

Även om hon fick skriva med sig på kontraktet menar hyresvärden på att dem inte har råd.

Dem kräver att hyran är en tredjedel av deras årsinkomst, vilket är 120.000 x 3 (min årshyra x 3) Alltså 360.000 tillsammans. Detta har dem och kan bevisa.

Jag undrar om dem kan neka detta byte?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om hyresrätter och vem som har rätt till dem regleras i 12 kap. jordabalken (JB) (kallas ibland för hyreslagen).

Den enklaste lösningen regleras emellertid inte där, utan den är ju givetvis att försöka att komma överens med hyresvärden om bytet. Eftersom ni har gjort det och denne motsätter sig så kan emellertid JB vara behjälplig.

Det finns två möjligheter att få till en tvångsöverlåtelse genom hyreslagen. Det alternativ som kan vara aktuellt här är att man har rätt att göra ett lägenhetsbyte, det vill säga byta hyresrätten mot en annan bostad. Det krävs då att man har beaktansvärda skäl att genomföra bytet (12 kap. 35 § JB). Att inte ha råd med hyran är ett beaktansvärt skäl.

Det krävs också att bytet kan ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden, vilket innebär att den som byter till sig lägenheten ska vara skötsam och kunna betala hyran. Det är nog med stöd av detta som hyresvärden har nekat er bytet. Om man kan betala hyran eller inte är en bedömning från fall till fall och svårt för mig att bedöma utan all information i ärendet. Om det är så att ni finner hyresvärdens bedömning oskälig så tycker jag att ni ska ansöka om tillstånd hos hyresnämnden – så får de göra den bedömningen. Ni får inte utan detta tillstånd överlåta hyresrätten, gör ni det så grundar det en rätt för hyresvärden att säga upp kontraktet (12 kap. 42 § JB).

Jag hoppas att ni fått någon vägledning av mitt svar, och önskar er lycka till!

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare