Har jag rätt att hyra ut min bostadsrätt i andra hand?

Jag har köpt en bostadsrättslägenhet, som jag ska hyra ut till min son. Sonen studerar nu på annan ort och kan därför inte bo i lägenheten. Kan jag då istället hyra ut lägenheten till annan person/familj tills min son studerat färdigt om ca 2-3 år. Jag har nu hyrt ut lägenheten i ett år med tillstånd från bostadsrättsföreningen. Vill nu förlänga uthyrningen, men föreningen har då sagt nej.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Av 7 kap. 10 § bostadsrättslagen framgår att du som äger bostadsrätten får upplåta din lägenhet i andra hand endast med styrelsens samtycke. Om styrelsen inte lämnar sitt samtycke har du dock möjlighet att ansöka om tillstånd för andrahandsuthyrning hos hyresnämnden, enligt 7 kap. 11 § bostadsrättslagen. Får du tillstånd från hyresnämnden spelar det ingen roll om styrelsen i bostadsrättsföreningen nekat dig rätten till uthyrning.

I bestämmelsen står att hyresnämnden ska lämna tillstånd "om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke". Hyresnämnden beslutar om dessa förutsättningar föreligger i ditt fall.

Jag råder dig därför att kontakta hyresnämnden, förslagsvis kan du besöka deras hemsida. På denna länk (http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Bostadsratt/) finner du information om uthyrning i andra hand och kan få fram den blankett som ska fyllas i och skickas till hyresnämnden. Det kostar ingenting att ansöka om tillstånd och få tvisten prövad.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare