Har jag rätt att neka arbetstid utöver avtalet?

Hej!

Jag arbetar på en snabbmatskedja när jag har ett avtal på 15h/veckan varifrån jag nu sagt upp mig då jag fått ett nytt jobb. Om jag blir schemalagd mycket mer än 15 h/veckan mot min vilja under uppsägningstiden har jag rätt att neka de extra timmarna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man har rätt att neka de extra timmarna är svårt att svara på då mycket reglering gällande arbete är överlåten till fackförbund och arbetsgivare att avtala om. Det som i dagligt tal kallas kollektivavtal och ser olika ut i olika branscher!

Jag skulle kunna tro att du har rätt att neka de extra timmarna, men för att vara säker så kan du kolla igenom ditt anställningsavtal! Troligtvis är det fastställt där vad som gäller.

Om du undrar något mer får du gärna kontakta Lawline igen för mer hjälp!

Oskar ForsbergRådgivare