​Har jag rätt att säga upp min hyresgäst p.g.a att min dotter ska köpa huset och flytta in där själv?

Har jag rätt att säga upp min hyresgäst p.g.a att min dotter ska köpa huset och flytta in där själv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser avseende uthyrning av villa finns dels i 12 kap jordabalken (JB), även kallad Hyreslagen, se här, och dels i lagen om uthyrning av egen bostad, även kallad privatuthyrningslagen, se här. Beroende på när avtalet ingicks gäller olika regler.

12 kap Jordabalken hyresavtal ingånget innan 1 februari 2013

Besittningsskydd

Som hyresgäst har man ett besittningsskydd och kan inte bli uppsagd från sin lägenhet/villa hur som helst. Om hyresvärden säger upp hyresavtalet har hyresgästen normalt rätt till förlängning.

Undantag från förlängning av hyresavtalet gällande en- eller tvåfamiljshus

En hyresgäst har inte rätt till förlängning om hyresavtalet avser en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus och hyresvärden har ett sådant intresse av att själv förfoga över fastigheten att hyresgästen skäligen bör flytta. Ett sådant intresse att själv förfoga över fastigheten kan till exempel vara att du som hyresvärd själv ska bosätta dig eller sälja fastigheten (12 kap. 46 § p 6 JB).

I sådana fall är utgångspunkten att hyresförhållandet skall upplösas, i vart fall på sikt. Hyresgästen skall emellertid i regel ges skäligt rådrum för att vid behov skaffa en annan bostad. Det finns en hel del rättsfall på område där där domstolen vägt hyresgästens besittningsskydd och hyresvärdens intresse av att sälja fastigheten. I de allra flesta fall räcker det med att hyresvärden vill sälja bostaden eller disponera över den själv för att en giltig uppsägning ska kunna ske. Jag ser inga problem med att du säger upp hyresavtalet enligt jordabalkens regler.

Har ni ett hyresavtal som reglerar uppsägningen samt besittningsskyddet så gäller det.

Privatuthyrningslagen efter 1 februari 2013

Lagen gäller när någon upplåter en bostadslägenhet för annat än fritidsändamål. Det ska handla om en lägenhet som den som hyr ut äger direkt eller indirekt, till exempel en villa, en ägarlägenhet eller en bostadsrätt. Detta gäller både om hela villan hyrs ut eller bara en del av villan hyrs ut, tex en inredd lägenhet på en övervåning. Under förutsättning att avtalet ingicks efter 1 februari 2013 (annars gäller reglerna ovan). Den 1 februari 2013 trädde nämligen en ny lag i kraft vilken medför att hyresgästen aldrig får besittningsskydd när man som hyresvärd hyr ut sin bostad så länge man inte avtalat om annat. (3 § 3 st Lag om uthyrning av egen bostad). Om det är ett hyresavtal ingånget på obestämd tid (tillsvidareavtal) har hyresgästen rätt till 3 månaders uppsägningstid förutsatt att man inte avtalat om längre uppsägningstid. (3 § 2 st Lag om uthyrning av egen bostad).

Du kan läsa mer på hyresnämndens sida här.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare