FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/09/2015

Har jag rätt att träffa barnbarnet?

Min son bor med en flickvän som har en diagnos. De fick ett barn, som jag fick först träffa, men sedan blev det helt tyst från min sons sida, han tar inte telefon när jag ringer, öppnar inte dörren när jag vill ge barnbarnet en present. Han har distanserat sig från mig och vi har ingen kontakt, vad jag än försöker att göra. Jag har inte sett mitt barnbarn på 1,5 år nu! Barnet fyller 3 år snart. Jag är övertygad om att det är flickvännen som är orsaken till detta, att de har stora problem sinsemellan, och att min son inte vill att jag ska se det . Hennes familj hjälper mig inte heller för att återupprätta kontakten. Jag tror att de är bekväma - de får ju träffa barnabarnet så mycket de vill.

Jag undrar nu, efter att jag provat att ta kontakt på alla sätt, om det finns någon juridisk väg att gå för att kunna träffa mitt barnbarn? Jag vill poängtera att jag är en bra skötsam person, och vi har tidigare alltid haft ett bra nära förhållande, jag och min son. Han är mitt enda barn. Vad kan jag göra juridiskt?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga, som jag har ändrat lite för att minska risken att du blir identifierad via den.

Vad tråkigt att du upplever problem i relationen med sonen och därmed barnbarnet. Tyvärr finns det ingen juridiskt rätt varken att träffa sina barnbarn eller att förmå vuxna barn att ha kontakt med sina föräldrar. De som har lagstöd för umgänge är barnets far, mor och vårdnadshavare om det är annan än föräldrarna.

Rent juridiskt finns det alltså inget att göra. En icke-juridisk möjlighet skulle kanske vara om du kan ta hjälp av någon utomstående som kan förmedla t ex ett brev till sonen, eller förmedla din vilja att få träffa sonen och barnbarnet. Kanske är det lättare för sonen att acceptera att en utomstående tar upp det. Men om sonen fortfarande inte vill så kan du inte göra mycket mer än att respektera hans val.

Jag hoppas att det löser sig till det bästa för dig.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare