FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet23/02/2018

Har jag rätt till byggnad som uppförts på makes fastighet?

I ett äktenskapsförord där hon äger hela gården och vi byggt ett nytt garage /stall på hennes gård och vi har gemensamma lån på allt har jag någon ekonomisk rätt vid försäljning av hela gården? Vi gifte oss 2000 och byggde garage/stall 2009.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Egendom under äktenskapet

Under äktenskapet råder varje make över sin egendom (1 kap. 3 § äktenskapsbalken) och vilken make som äger vilken egendom regleras genom allmänna förmögenhetsrättsliga regler. Utgör en fastighet gemensam bostad för makarna krävs dock samtycke av den andre maken vid försäljning av fastigheten (7 kap. 5 § äktenskapsbalken).

Hör byggnaderna till fastigheten?

Nya byggnader på en fastighet utgör antingen fastighetstillbehör eller byggnader på ofri grund (lös egendom). Vad de ska klassificeras som avgörs av ägarförhållandena. Om det är ägaren av fastigheten som tillfört fastigheten byggnaderna räknas de som fastighetstillbehör och ägs av fastighetsägaren (2 kap. 1 § jordabalken). Om det däremot är någon annan än fastighetsägaren som tillfört fastigheten byggnaderna utgör de lös egendom, och byggnaderna ägs av den som är ägare till byggnaderna (2 kap. 4 § jordabalken). Då det är din maka som äger fastigheten och ni gemensamt uppfört byggnaderna skiljer sig ägarförhållandena åt, vilket som huvudregel ska innebära att byggnaderna inte hör till fastigheten.

I rättsfallet NJA1986 s. 513 hade en person uppfört bland annat en trappa och en friggebod på sin sambos fastighet. HD ansåg att personen inte hade visat att det inte förelåg gåvoavsikt avseende tillbyggnaderna på fastigheten, och att de därför utgjorde fastighetstillbehör. De menade också att det skulle vara olämpligt och opraktiskt att äganderätten inte tillföll fastighetsägaren när det gällde sådan typ av egendom som blir kvar på fastigheten. Personen hade alltså ingen rätt till det som han tillfört fastigheten. När det handlar om tillbyggnader på en partners fastighet kan det alltså anses vara en gåva om inte exempelvis avtal eller annat visar att det inte förelåg någon gåvoavsikt.

Avtal om byggnaderna

För att säkerställa att du inte står utan ersättning vid en försäljning av gården är mitt råd att upprätta ett avtal mellan er om att du har rätt till viss ersättning vid försäljningen. Ett annat alternativ är att utfärda ett skuldebrev mellan er avseende din investering i fastigheten.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare