FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/03/2018

Har jag rätt till en tillsvidareanställning?

Hej jag vill veta om jag har rätt till tillsvidare anställning.

Hej jag har fritidssledareutbidning så jag har en pedagogisk utbildning. Jag var anställd så här

Anställd som elevassistent 100% i från 20160822 till 20161231 tidsbegränsad anställning

20170102 till 20170331 elevassistent heltid 100% tidsbegränsad Grund för allmänsvissanställning

20170401 till 20170616 elevassistent heltid 100% tidsbegränsad Grund för allmänsvissanställning.

Har lämnat ansökan till företrädesrätt till återanställning till Chefen

20170617 till 20180615 Lärarassistent elevassistent heltid 100% tidsbegränsad Grund för allmänsvissanställning

En ny anställning ifrån 20170102 till om 20181231 elevassistent heltid 100% tidsbegränsad Grund för allmänsvissanställning.

Kan jag kräva tillsvidareanställning/fastanställning?.

Vad säger lagen i mitt fall?.

Kan jag kräva fast vem ska jag kontakta?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om anställningsformer och vad som gäller för dem finner du i Lag om anställningsskydd (LAS). Det finns olika sätt som en anställning kan övergå till en tillsvidareanställning på och jag kommer nedan redogöra för hur det kan gå till.

Hur allmän visstidsanställning omvandlas till tillsvidareanställning
En allmän visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning när du har varit anställd i allmän visstidsanställning hos samma arbetsgivare i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod (5a § första stycket första punkten LAS). För att nå upp till två år kan du lägga samman flera allmänna visstidsanställningar som du haft hos arbetsgivaren, om de skett under en femårsperiod. Det behöver alltså inte vara fråga om en enda sammanhängande anställning som varat i mer än två år. Detta innebär att om du varit anställd på allmänna visstidsanställningar i sammanlagt mer än två år under en period på fem år, ska din anställning övergå till en tillsvidareanställning.

Hur vikariat omvandlas till tillsvidareanställning
Ett annat sätt som din anställning kan övergå till en tillsvidareanställning på är om du varit anställd på vikariat i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod (5a § tredje stycket LAS). Även här är det inte nödvändigt att det varit fråga om ett enda sammanhängande vikariat, utan det går att använda flera vikariat för att komma upp till två år under förutsättning att de skett under en femårsperiod och hos samma arbetsgivare. Detta innebär att om du varit anställd på vikariat i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod, ska din anställning övergå till en tillsvidareanställning.

Bedömning av din situation
Till att börja med är det viktigt att notera att det krävs att du antingen varit anställd på allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod eller på vikariat i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod. Det är också viktigt att notera att de anställningar du vill räkna med måste ha varit hos samma arbetsgivare. Utifrån det du berättar, förstår jag det som att du än så länge inte har varit anställd i allmän visstidsanställning hos samma arbetsgivare i sammanlagt mer än två år. Jag förstår det också som att du inte heller ännu varit anställd på vikariat i sammanlagt mer än två år hos samma arbetsgivare. Om detta är fallet, har du ännu inte rätt till en tillsvidareanställning. När du nått upp till två års anställningstid av antingen allmän visstidsanställning eller vikariat hos samma arbetsgivare, kommer du ha rätt till en tillsvidareanställning. Detta under förutsättning att alla anställningar skett inom en period av fem år.

Viktigt att komma ihåg är att 5a § LAS är semidispositiv. Detta innebär att om det finns andra och avvikande regler i ett kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen, ska de reglerna gälla före LAS 5a§ (2 § tredje stycket LAS). Det kan därmed vara bra att se över eventuellt kollektivavtal.

Jag hoppas att mitt svar är till din hjälp. Du är varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare