Har jag rätt till lön under uppsägningstiden även om jag inte jobbar?

Hej! Har haft en provanställning med 2 veckors uppsägningstid enligt avtal. Fick nytt jobb och sa upp mig. Hon frågade hur jag tänkte med uppsägningstiden. Ja, den är ju 14 dagar, svarar jag. Strax därefter ringer hon tillbaka och säger "jag tycker vi avslutar detta nu, för kundens skull". Jobbade som personlig assistent, åt någon i hennes familj. Så jag svarade bara, att vill du inte att jag kommer mer, så visst.

Men, har jag ändå rätt till lönen, för 14 dagar? Ej påbörjat nya jobbet ännu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om anställning och uppsägning finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Som utgångspunkt gäller ingen uppsägningstid vid provanställning men eftersom att ni har avtalat om två veckor så gäller det (LAS 6 §). Om arbetsgivaren inte vill att du arbetar under uppsägningstiden är du under de två veckorna s.k. arbetsbefriad. Eftersom du fortfarande är anställd och inte är arbetslös förrän uppsägningstidens slut har du som utgångspunkt ändå rätt att behålla din lön och andra förmåner du haft under provanställningen under hela uppsägningstiden (LAS 12 §). Börjar du däremot din nya anställning under uppsägningstiden har din tidigare arbetsgivare rätt att dra av den lön som du tjänar på din nya arbetsplats. Du har alltså inte rätt till dubbel lön under de två veckor du har arbetsbefriad uppsägningstid (LAS 13 §).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare