FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/05/2017

Har jag rätt till sjuklön under en provanställning?

Hej,

Jag har blivit Provanställd 6 månader. På mitt kontrakt står det "provanställning 6 mån fr o m 15 mars 2017" samt Arbetstid 40tim/vecka. Inget tillämpligt kollektivavtal eller andra avtal.

Är det en månads uppsägningstid som gäller? Och har jag rätt till sjukersättning då jag sjukskriver mig 4 dagar från jobbet, exklusive konvalesencedag?

Tack på förhand,

Mvh Emilie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom det inte finns något tillämpligt kollektivavtal på din anställning så gäller Lagen om anställningsskydd (LAS) angående uppsägningstiden och Lag om sjuklön (LOS) angående din fråga om sjuklön fullt ut på dina frågor. Det är endast genom ett kollektivavtal som frågor om uppsägningstid och rätten till sjuklön kan avtalas om.

Vilken uppsägningstid gäller?

Eftersom du har en provanställning så har du under denna prövotid ingen uppsägningstid, detta kan innebära att du blir uppsagd på stående fot (6§ LAS).

Har du rätt till sjuklön?

Som anställd så har du rätt till sjuklön från och med den dagen som du blir anställd. Så du har rätt till sjuklön om du skulle behöva sjukskriva dig (3§ LOS).

Hoppas att du känner att du har fått svar på dina frågor, annars så får du gärna återkomma!

MVH

Måns LundvallRådgivare