Har köpare ångerrätt vid butiksköp?

Hej

Jag har ett problem med en butik, Jag såg en cykel på er hemsida som inte fanns i butik. Butiken beställde då hem denna. Cykel va tänkt som present till min son. När mannen i butiken beställde hem barncyklen hade vi ännu ej sett den utan bara på bild.

Jag och min son har nu sett cykel och det var inte alls vad han ville ha. Mannen i butiken menar då att beställningen av cykel är bindande och att jag måste köpa cykel. Jag har inte uppfattat som ett bindande köp utan snarare som att jag måste betala ev frakt på 85:- om jag inte ville ha cykel.

Jag undrar följde måste jag nu genomföra ett köp på nästan 3000:- för en cykel min son inte vill ha? Min son är 6 år och har bestämt sig för att cykeln är ful. Cykel var inte heller så kraftig i stommen som jag trodde av bilden.

Har jag ingen ångerrätt? en köpare har väll alltid rätt att undersöka varan?

Har ännu ej hämtat den från butik och har erbjudit mig stå för frakt? Kan jag tvingas betala detta ??

Mvh Frida

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du i egenskap av privatperson har köpt en cykel från en näringsidkare är konsumentköplagen tillämplig (1 § konsumentköplagen).

Som köpare har du mycket riktigt rätt att avbeställa cykeln tills dess att den har avlämnats (37 § konsumentköplagen). Avlämnandet anses ha skett när cykeln har kommit i din besittning, alltså när du har hämtat cykeln från butiken (6 § konsumentköplagen). Eftersom varan finns kvar hos säljaren har avlämning inte skett. Du har därmed rätt att avbeställa cykeln.

Säljaren kan dock kräva ersättning för vissa kostnader, t.ex. kostnaden för att frakta cykeln till butiken och vissa andra kostnader som säljaren kan ha haft med anledning av beställningen (se 41 § konsumentköplagen för en uppräkning av vad säljaren kan kräva ersättning för).

Det är svårt för mig att uppskatta hur stor ovan nämnda kostnad kan komma att bli. Med hänsyn till att butiker ganska enkelt brukar kunna beställa hem varor från sina centrallager borde det inte ha inneburit några större kostnader för dem. Vissa av kostnaderna förutsätter dessutom att köparen inte kan tillgodogöra sig inköpet på annat sätt, t.ex. genom att sälja cykeln till någon annan.

Mitt råd till dig är att bestrida säljarens krav med hänvisning till din avbeställningsrätt enligt konsumentköplagen och stå fast vid ditt erbjudande om att betala fraktavgiften.

Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar! Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem här nedan i kommentarsfältet.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare