FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/01/2017

Har make rätt till husförsäljning vid skilsmässa om andre maken vill bo kvar?

Jag och min man ska skiljas efter 6 års äktenskap. Vi köpte hus tillsammans för 9 år sedan men utav då ekonomiska orsaker är huset 100% i mitt namn. Inget äktenskaps förord finns. Vi har två barn (3 och 5 år). Min man vill sälja huset så fort som möjligt. Jag vill köpa ut honom och bo kvar för barnens skull. Vi ska ha barnen 50%. Har han rätt att tvinga mig till at sälja huset trots att jag inte vill, står som 100% ägare plus har ekonomiska möjligheter att köpa ut honom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Aktuell lag är i din situation Äktenskapsbalken (ÄktB)

Vid skilsmässa skall bodelning göras. Eftersom ni inte har något äktenskapsförord så blir som utgångspunkt alla era egendomar inklusive huset, som du står som ägare på, giftorättsgods. Vid bodelningen tar man förenklat värdet av din och din makes egendomar (giftorättsgodset) gör avdrag för eventuella skulder, lägger ihop egendomarna och delar dem sedan med två (11 kap 3 § ÄktB).
Resultatet man får är ekonomiska värden. I praktiken fördelar man giftorättsgodset på lotter där varje make som huvudregel har rätt att på sin lott få sin egendom, till exempel huset (11 kap 7 § ÄktB).

Det finns dock en särskild regel i 11 kap 8 § ÄktB som säger att om den gemensamma bostaden (huset) är giftorättsgods som i ert fall, så har den som bäst behöver makarnas gemensamma bostad har rätt att avräkna den på sin lott. Det betyder att om du kan visa att du är i mest behov av huset så kan du få rätt att behålla det. Eftersom du vill bo där och han inte har intresse av att bo där, så torde dock detta vara en bedömning som inte ens behöver göras. Eftersom han inte ens har ett intresse av att bo kvar, så bör hans behov av att bo kvar rimligen inte vara större än ditt. Vidare talar också barnens behov av trygghet mot en försäljning av huset när du vill bo kvar där.

Om det inte finns annan egendom i ert giftorättsgods som uppväger värdet av huset så har du rätt att betala mellanskillnaden i pengar, alltså köpa ut honom ( 11 kap 9, 10 §§ ÄktB).
Eftersom du har ekonomiska möjligheter att köpa ut din man så har han alltså inte rätt att tvinga dig att sälja huset.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare