Har min avlidne sons mamma istadarätt?

Hej! Är frånskild med 2 barn varav en avlidit (denne har inga barn). Barnens mamma är i livet. Ärver hon min avlidna sons del när jag dör? Eller ärver min andre son som är i livet hela min del?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 1 kap 1§ Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) stadgas att endast den som lever vid arvlåtarens död kan ärva. Enligt 2 kap 1§ 2st ÄB framgår att arvlåtarens barn tar lika lott och att om ett barn är avlidet träder dennes avkomlingar in i dennes ställe. Denna rätt kallas istadarätten och innebär alltså att barnbarn träder in i en avliden förälders ställe. Då ditt avlidna barn inte hade några barn blir alltså därmed inte istadarätten aktuell. Din avlidne sons mamma har alltså inte istadarätt. Då det finns en person i första arvsklassen, din son som är i livet, kommer han att erhålla hela arvet så länge du inte i ett testamente fördelar kvarlåtenskapen annorlunda.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare