Har min son rätt att få del av egendom, som partnern fått i gåva, när de skiljer sig?

Hej!

Min son skall skilja sig och jag funderar på hur det blir med deras egendom/tillgångar. De finns pengar som är gåva från svärföräldrar på gemensamt konto. Hur ser man på dessa pengar? Finns även egendom som är gåva. Har min son rätt till dessa pengar och egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att börja beskriva vilken egendom som ingår i en bodelning när ett äktenskap upplöses för att makarna skiljer sig eftersom egendomens status som antingen giftorättsgods eller enskild egendom spelar roll för om din son ska ha rätt att ta del i egendomen. När jag använder begreppet egendom så syftar jag både på pengarna som finns på kontot och den andra egendomen.

Bodelning och enskild egendom

När ett äktenskap upplöses ska den egendom som din son och hans partners har fördelas mellan dem genom en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I en bodelning ingår makarnas giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). All egendom makarna har är giftorättsgods så länge den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Utgångspunkten är att all egendom makarna har innan de gifter sig och tjänar eller på annat sätt får eller köper under äktenskapet blir giftorättsgods. Det finns dock vissa undantag. Egendom som en make får i t ex gåva kan vara enskild egendom om det finns ett förbehåll om det i gåvan (7 kap. 2 § ÄktB). Om det finns ett förbehåll om att gåvan ska vara enskild så är den alltså inte giftorättsgods och ingår inte i bodelningen. Det framgår inte av din fråga om pengarna och egendomen som din sons partner fått i gåva är enskild egendom eller inte. Om gåvorna är det ingår de alltså inte i en bodelning och din son får då inte del av dem. Detta eftersom man vid en bodelning, lite förenklat, lägger ihop värdet av makarnas giftorättsgods och delar detta lika mellan makarna, men inte enskild egendom (11 kap. 1 och 3 §§ ÄktB).

Sammanblandning av enskild egendom och giftorättsgods

Skulle pengarna som finns på det gemensamma konton vara enskild egendom enligt gåvan kan det dock ha uppkommit vad som brukar kallas sammanblandning, vilket innebär att de kan ha förlorat sin karaktär som enskild egendom. I Rättsfallet NJA 1992 s. 773 hade en av makarna satt in pengar som var enskild egendom på makarnas gemensamma lönekonto. Högsta domstolen ansåg då att pengarna hade förlorat sin karaktär som enskild egendom eftersom de sammanblandats med giftorättsgods. Eftersom det inte fanns någon bokföring över pengarna gick de inte att skilja åt och pengarna kunde därför inte längre anses vara enskild egendom. I din sons fall skulle det kunna vara relevant om pengarna egentligen är enskild egendom men har blandats ihop med pengar på ett gemensamt konto där det också finns egendom som är giftorättsgods och kontot har använts för att betala t ex löpande utgifter. I så fall skulle det kunna vara så att pengarna inte ska anses vara enskild egendom längre utan giftorättsgods och således ingå i en bodelning. Det skulle innebära att din son skulle kunna få del av pengarna i bodelningen.

Sammanfattning

Om din son har rätt att få del av egendomen som hans make fått i gåva beror på om den är enskild egendom eller giftorättsgods eftersom det är avgörande för om den ingår i en bodelning eller inte. Om pengarna är enskild egendom men satts in på ett gemensamt konto där det också funnits giftorättsgods och detta konto varit ett transaktionskonto kan pengarna dock ha förlorat sin karaktär som enskild egendom och därför ändå ingå i en bodelning.

Hoppas det var svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor får du gärna ställa dem här eller boka tid med någon av Lawlines jurister här.

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare