Har någon annan rätt att tvinga mig att ta bort ett foto på facebook?

Hej!

Jag har en fråga angående fotografier.

Det finns bilder ute på facebook som jag lagt upp på mig och ett barn när vi är i parken och leker med barnets mamma. Bilderna visar endast mig och sonen.

Sonen är 2 år gammal.

Mamman och pappan har gått ifrån varandra och är varken sambos eller gifta.

Nu är fadern till barnet svartsjuk och vill förstöra för mamman genom att tvinga mig att ta ner bilderna.

Min fråga är enkel: har han rätt till detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Vem har rätt till bilden?
Vem som har rätt att bestämma över en bild framgår av URL. (Förkortningen för Lag om Upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk).
Antingen är din bild såpass konstnärlig att den faktiskt omfattas av ett konstnärsskydd. Det är dock inte särskilt viktigt i det här fallet eftersom alla bilder faktiskt skyddas upphovsrättsligt enligt 46a § URL.
Skillnaden är egentligen att detta medför ett kortare skydd på bara 50 år jämfört med konstnärsskyddets 70 år från skaparens död, speciellt viktigt i ditt fall är det alltså inte...

I bestämmelsen framgår att endast den som tagit fotografiet har rätt att visa upp bilden för allmänheten, eller den personen som fotografen ger tillåtelse. Ett motsatsslut av samma bestämmelse innebär alltså att det samtidigt är fotografen som bestämmer om man inte ska visa upp bilden för allmänheten.
Förmodligen är det inte du som egentligen har upphovsrätt till bilden, kanske är det barnets mamma som fotograferat bilden? Då är det faktiskt hon som bestämmer egentligen även om hon såklart kan ge dig tillåtelse att offentliggöra bilden så som du gör när du väljer att ha den på facebook.

Svaret på din fråga blir alltså:
Nej, fadern har inte alls rätt att tvinga dig att ta ner bilden, däremot har fotografen av bilden rätt att tvinga dig.

Om fotot på något vis är kränkande kan såklart andra regler gälla, men jag utgår ifrån att det här fotot inte är av den typen utan bara är ett helt vanligt familjefoto.

Behöver du vidare hjälp med upphovsrättfrågor (eller vårdnadsfrågor för den delen) så är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare