Har snatteri begåtts?

En äldre person (92 år) har gått ut från butiken med en citron i fickan. Glömde betala. Butikspersonalen uppmärksammade det och anmälde till polisen. Vad blir det för straff/konsekvenser?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Enligt 8 kapitlet 1 § Brottsbalken (BrB) innebär stöld att någon olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det och detta tillgrepp innebär en skada. Med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter kan det istället för stöld vara fråga om snatteri enligt 8 kapitlet 2 § BrB. I detta fall rör det sig om en citron vilket är av ringa värde varför brottet snatteri bör diskuteras.

För att paragrafen ska aktualiseras måste fyra brottsförutsättningar vara uppfyllda:
1. Olovligt tagande
2. Ett stöldobjekt som tillhör någon annan
3. Tillägnelseuppsåt
4. Tillgreppet ska innebära skada.

Huruvida rätten finner den äldre personen skyldig till snatteri kan jag inte ge direkta svar på, lika lite som vilken påföljd som eventuellt då kommer utdelas. Det är åklagarens uppgift att visa, utom rimligt tvivel, att personen har begått brottet. Straffet för snatteri kan i värsta fall bli böter eller fängelse i högst 6 månader.

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare