FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/03/2017

Häva köp av fast egendom

Hej!

Kan jag som säljare, av ett båthus, häva försäljningen tros att jag erhållit 10% i handpenning. Jag betalar självfallet tillbaka handpenningen.

Mvh

Björn

Lawline svarar

Hej!

Huvudregeln vid köp är pacta sunt servanda - avtal skall hållas. Har du och köparen avtalat om att köpa/sälja båthuset skall detta genomföras. Ett undantag är om köparen inte kan fullgöra sin betalning. Båthus klassas som fast egendom enligt jordabalken och därmed faller det under jordabalkens 4 kap 26 § som reglerar säljarens rätt att häva köpet.

För att säljaren ska få häva köpet måste ett förbehåll om detta ha tagits in i köpehandlingen enligt 3 § 1 p. Om köparen inte betalar i tid har säljaren rätt till skadestånd (ofta handpenningen). Om du dock vill häva köpet utan anledning bryter detta mot avtalslagarna.

Mitt råd är att i så fall försöka sluta ett nytt avtal som innebär att du får behålla båthuset t.ex. mot ersättning till köparen.

Vänligen,

Alexandra TeorellRådgivare