Hemfridsbrott då sambo tar hem vänner?

Hej!

Min sambo flyttade sina saker från vårt gemensamma hus och skulle göra det ensam vilket båda var överens om. När dagen kom och hon flyttade hade hon med sig minst två väninnor, såg det på övervakningskameran (har filmen). Föra att inte ställa till något valde jag att inte åka hem. Känner mig fruktansvärt kränkt och mindre värd då någon faktiskt har varit och tittat rotat i även mina saker, vilket måste ha varit oundvikligt. Förstår nu hur det kan kännas att råka ut för tex ett inbrott.

Är detta att se som hemfridsbrott? Bör inte den andra parten informeras? Bör inte väninnorna eller sambon fråga den andra ägaren om det är ok!

Är detta något att gå vidare med? Vet vilka personerna är och de är inga nära vänner de har inte varit hos oss på 8-9 år.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hemfridsbrott regleras i 4:6 BrB och kräver att väninnorna olovligen intränger eller kvarstannar i din bostad. Din sambo kan inte göra sig skyldig till hemfridsbrott då det också var hennes bostad vid flytten. För att någons inträde av en bostad ska vara olovligen behövs det endast en av de boendes förbud mot att någon går in eller stannar kvar i bostaden. Att du och din sambo kommit överens om att hon skulle flytta ensam kan utgöra detta förbud och innebär alltså att de som går emot denna överenskommelse intränger olovligen. Dock krävs det att väninnorna varit medvetna om att de inte fick gå in och hjälpa henne. Om de har vetat om att du inte ville ha in dem i bostaden, skulle de kunna göra sig skyldiga till hemfridsbrott.

Det finns inget i lagen som stadgar att sambon eller vänninorna måste fråga den andra som bor i bostaden om det är okej att gå in i bostaden. Av sedvana följer att man inte brukar fråga om lov.

Om du tror att vänninorna åtminstone misstänkte att de inte fick gå in i bostaden av dig, skulle du kunna ange brottet till åtal. 4:11 BrB. I så fall skulle du kunna föra skadeståndstalan enligt 2:3 SkstL mot vänninorna. Att få skadeståndsersättning för brottet enligt 2:3 SkstL kräver att du blivit allvarligt kränkt genom brottet. Detta är en bedömningsfråga som domstolen har att beakta. Jag kan dessvärre inte göra en prognos över hur utfallet skulle bli eftersom jag inte vet om samtliga omständigheter kring händelseförloppet.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att vända dig till Lawline om du har några fler frågor.

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare