Hemfridsbrott/våldtäkt med flera målsäganden

Hej! Jag har en fråga gällande hemfridsbrott i samband med annat brott. Om en person tvingat sig in i min bostad utan min vetskap och då utan tillåtelse (under tiden jag sover dessutom) och dessutom gjort sig skyldig till ytterligare brott genom att förgripa sig på den person som ej är boende i min bostad men som är besökande, som är den som genom påtvingning öppnat dörren, kan jag som bor i och äger bostad då anmäla honom också för hemfridsbrott? (Har redan anmält våldtäkten på den besökande) och hur går det till, när detta i sådana fall handlar om två brott där jag blir målsägande i den ena och den besökande i det andra? Tilläggas bör kanske att den skyldige noterades fly genom bakdörr av granne och att vi, som bostadsägare, ej visste om att förövaren varit i bostaden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hemfridsbrott
Hemfridsbrott regleras i 4 kap. 6 § brottsbalken. Denna person verkar ha inträngt olovligen i din bostad vilket utgör ett hemfridsbrott. Att ni som bostadsägare inte visste att personen inte varit inne i lägenheten spelar ingen roll rörande brottet i sig. Däremot kan det ha betydelse i bevisningen då det är färre som har sett att personen tagit sig in i bostaden. I detta fall verkar det dock som att det finns vittnen till detta så detta lär inte utgöra ett problem.

Flera målsägande
Absolut kan du anmäla denna person för hemfridsbrott om den tagit sig in obehörigen i din lägenhet. Om du anmäler hemfridsbrottet och personen åtalas för detta så är det upp till åklagaren om den vill driva våldtäkten och hemfridsbrottet i samma rättegång vilket troligtvis åklagaren kommer göra. Ni båda kommer då bli målsägande i rättegången. Beroende på om du kommer kallas som vittne rörande våldtäkten så kommer du inte sitta med under tiden då rättegången handlar om våldtäkt. Men däremot kommer du sitta med när det rör hemfridsbrottet.

Skulle det mot förmodan bli två separata rättegångar kan du sitta med som besökare så länge det inte är så kallat stängda dörrar enligt 5 kap. 1 § andra stycket rättegångsbalken eller om du kallas som vittne. Detta är upp till åklagaren och domstolen som jag tyvärr inte kan svara på i detta skede.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare