Hemtjänstpersonal sprider vad som står i journalen

Hej jag har en hemtjänst personal som har gått runt och berättat till folk om vad det är för hjälp jag får och vad det står i min journal.. nu retar dessa människor mej för att jag får den hjälpen samt för min sjukdom. Hur går jag vidare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om tystnadsplikt och sekretess kan vara lite knepiga. Generellt sett kan man dock säga att hemtjänstpersonalen får kommunicera med varandra om vad du har för sjukdom och vilken typ av hjälp du behöver. Men personalen får självklart inte "sprida på stan" vad som står i dina journaler eller vilken typ av hjälp du får.

I första hand tycker jag att du ska ta kontakt med den ansvarige på hemtjänsten, och berätta vad som har hänt och att du vill att de utreder vad som har hänt. Om du inte känner dig bekväm med att ta kontakt med hemtjänstbolaget, eller upplever att de inte gör något åt saken, kan du kontakta Inspektionen för vård och omsorg (IVO). IVO har en upplysningstjänst som du kan ringa och få råd om hur du ska gå vidare med ärendet.

IVO upplysningstjänst: 010-788 50 00

På IVO:s hemsida (här) hittar du också information om hur man gör en anmälan.

Lycka till och hoppas att allt löser sig för dig!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare