Hjälp med avhysning av f.d. nyttjanderättsinnehavare

Hej

Vi har hyrt ut ett förråd till en kvinna i drygt ett år. Avtal finns, detta anger hyra, uppsägningstid och lite info om att vi försäkrar byggnaden och att hyresgästen förutsätta försäkrar sina saker, att brandfarliga varor inte får förvaras.

Hon sade upp avtalet och slutade betala i december. Hon har lovat att utrymma förrådet till sista dagen, men sakerna står kvar i förrådet och på ytor utanför förrådet.

Några veckor innan hennes sista hyresldag smsade hon att saker i förrådet blivit skadade av möss. Vid telefonkontakt med henne meddelade hon att hon skulle ta ut sitt försäkringsbolag och titta på sakerna innan hon flyttade ut dem. Vid samma samtal lovade hon att ha utrymt förrådet till sista dagen. När vi pratade om betalning så sade hon att det berodde på vad hennes försäkringsbolag sade.

Jag meddelade henne att betalningen av hyra och hennes försäkring är olika frågor och att jag förväntar mig att hon betalar.

Hur blir vi av med hennes prylar?

Hon har fått påminnelse på fakturan.

Hon undviker att svara när vi ringer henne.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Om nyttjanderättsavtalet har sagts upp och därmed upphört att gälla och nyttjanderättsinnehavaren därmed saknar rätt att kvarhålla sakerna i förrådet så finns det möjlighet att söka avhysning av nyttjanderättsinnehavaren om denne inte självmant flyttar på sakerna efter tillsägelse. Detta görs i form av vanlig handräckning (3 § lag om betalningsföreläggande och handräckning) från Kronofogdemyndigheten (KFM). Ansökan om vanlig handräckning kan kombineras med ansökan om betalningsföreläggande för t.ex. obetalda hyror (13 §).

Ni ansöker genom att fylla i en blankett om betalningsföreläggande/vanlig handräckning hos KFM och betalar en ansökningsavgift om 300 kr (som går att begära ersättning för). Information om hur blanketten ska fyllas i hittar ni på KFM:s hemsida: https://www.kronofogden.se/Vanlighandrackning.html

Hoppas ni fått svar på er fråga, annars är ni välkomna att komma in med en ny.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare