FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/07/2017

Hjälp med överklagande

Hej, tingsrätten i Kalmar gick in och fattade ett domslut i mitt ärende (vårdnadsärende) innan min tidsfrist för svar gått ut. Dom erkänner att dom begått ett grovt rättegångsfel men att dom inte kan rätta till detta utan att jag måste överklaga till Hovrätten. Stämmer det ?

Om det stämmer vet ni någonstans jag kan få hjälp med att skriva ett gratis överklagande då jag tyvärr inte har råd med en advokat.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer tyvärr som tingsrätten säger.

När du överklagar till hovrätten kommer de sannolikt meddela vad som kallas för extraordinär dispens just på grund av att det varit ett grovt rättegångsfel. Efter det tar hovrätten ställning till om det är bäst att återförvisa målet till tingsrätten eller om de kan avhjälpa felet i hovrätten. I den bedömningen tittar de på om det kan ha påverkat målets utgång att du inte fick komma in med din svarsskrift.

Vi kan tyvärr inte erbjuda ett gratis överklagande. Vi har möjlighet att du kan kontakta våra telefonrådgivare gratis på 08-533 300 04 mån-fre 10-16 för allmänna råd, men inte för att de ska skriva överklagandet åt dig.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare