Hör polisen av sig till den som är misstänkt?

Om jag anmält en person för att hon hotat mig och förundersökningen läggs ner..

Har svarande fått något brev om att jag anmält henne till polisen.

Jag fick meddelande från polisen att "ord står mot ord" .Då måste ju polisen ha hört av sig till henne?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om du har polisanmält en person för att ha hotat dig men förundersökningen har lagts ner med motiveringen att "ord står mot ord" tolkar jag det som att polisen har genomfört ett förhör med den misstänkta, men att du och den misstänkta har olika versioner av vad som hände och det inte går att bevisa vad som har sagts. Jag drar slutsatsen att polisen har kontaktat den misstänkta och förhört personen.

Mer information

En möjlighet är att du kontaktar polisen och frågar om de har kontaktat den misstänkta och om de har förhört henne. För att få information om hur en brottsmålsprocess går till, eller behöver stöd kan du kontakta brottsofferjouren, http://www.brottsofferjouren.se/startsida/. Du är även välkommen att kontakta Lawline om du har fler frågor eller funderingar. Telefonrådgivningen är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00 och telefonnumret är 08-533 300 04. Mailadressen är info@lawline.se

Jenny HedinRådgivare