Hot om att lägga ut bilder på internet

Hej! Har pratat med en man via en chattsida. Nu pressar han mig på pengar och att han ska lägga ut bilder på internet för jag inte träffade honom igår. Vad ska jag göra? Polisanmäla?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att bilderna mannen hotar med att lägga ut är på dig. I så fall har han ingen laglig rätt att göra detta utan ditt samtycke. Jag råder dig därför att skriva till honom och meddela att du inte ger honom tillstånd att sprida bilder på dig, och varna honom för att om han skulle göra detta så kommer du att göra en anmälan till polisen. Du bör även spara er korrespondens, och meddela mannen om att du kommer att lämna den till polisen om han skulle sprida bilderna.

Om mannen skulle lägga ut bilder på dig på internet, och de är ägnade att medföra allvarlig skada för dig, kan han göra sig skyldig till olaga integritetsintrång enligt 4 kap. 6 c § brottsbalken (här). Påföljden är böter eller fängelse i högst två år.

Mitt råd är att du kontaktar polisen för ytterligare vägledning.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare