Hot om brottslig gärning (olaga hot)

Jag har blivit mordhotad av en person, 18 år, som påstår sig vara en medlem i ett gäng i närheten där jag bor. Hen har min adress och mitt telefonnummer som hen tydligen fått från någon hen bråkat med och hen påstår nu att jag är inblandad på något sätt (jag har absolut ingen aning om vem den här personen är, vem personen som gav ut mitt telefonnummer är och jag vet inte vad som har hänt mellan dem) och att hen ska tortera och mörda mig osv. Detta har lett till att jag känt mig väldigt otrygg den senaste dagen eftersom att en person som kan göra potentiell skada har mitt telefonnummer och min adress. Dessutom är detta gänget är relativt stort och jag har av personen i fråga blivit "påminnd" till att alltid ha på mig skottsäker väst. Har denna person begått något brott som jag kan anmäla hen för? Jag har hens namn men inte så mycket mer; jag har inte sparat någonting av konversationen som förekom på en social media som raderar meddelanden efter hand så det finns inga faktiska bevis på vad som hände så jag antar att en anmälelse för olaga hot är ute ur bilden? Skulle jag kunna tipsa polisen om den här personen som påstår sig vara med i ett visst gäng? Har jag ens någon anledning till att vara rädd och hur kommer jag över detta? Det som speciellt gör mig rädd är att jag inte vet vad personen som gav ut mitt nummer har gjort mot personen som nu hotar mig; det kan vara något extremt grovt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om hoten fortsätter, bör polisen kontaktas (här).

Hot mot annan regleras i brottsbalken (BrB). Om någon hotar annan med en brottslig gärning, kan denne dömas för olaga hot enligt 4:5 BrB. Om det finns bevis för detta bör en anmälan göras. Det är därför av största vikt att så mycket bevismaterial sparas för att personen/personerna som hotar ska kunna ställas inför rätta.

Det finns en möjlighet för polisen enligt lagen (1988:688) om kontaktförbud att förbjuda en person som hotar att besöka eller på annat sätt ta kontakt med Dig. I lagens 24 paragraf, anges att den som överträder ett sådant förbud riskerar böter eller fängelse.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare