Hotad efter våldtäktsanklagelse

Hej! Jag har blivit anklagad för våldtäkt och haft ett snack med polisen om detta och det kommer troligtvis läggas ned på grund av bristande bevis. Nu i helgen blev jag konfronterad av angklagarens bror som verbalt hotade mig. Bör jag upplysa polisen om detta? Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att hota någon kan, om vissa förutsättningar föreligger, vara ett brott. Oavsett om förundersökningen gällande våldtäkt läggs ned eller inte kan broderns hot mot dig utgöra olaga hot, vilket enligt 4 kap. 5 § brottsbalken (här) är ett brott som kan ge böter eller fängelse i högst ett år.

För olaga hot döms den som lyfter vapen mot någon annan eller annars hotar med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom. Det framgår inte av din fråga vad hotet bestod av, endast att det var verbalt. Hotet måste i ett sådant fall bestå av hot om brottslig gärning, ex. hot om misshandel eller hot om skadegörelse. Att hota med att ex. vidta rättsliga åtgärder är alltså inget brott eftersom att vidta rättsliga åtgärder naturligtvis inte är en brottslig gärning.

Hotet ska vidare vara ägnat att framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom. Skrivningen innebär att du som hotad inte nödvändigtvis måste ha känt dig rädd för att det ska vara straffbart, men att hotet ska vara ägnat att framkalla allvarlig fruktan.

Är det uppenbart att broderns hot inte är brottsligt är en polisanmälan verkningslös eftersom inget brott begåtts, men i annat fall kan du välja att polisanmäla händelsen. Efter en polisanmälan avgör polis och åklagare om en förundersökning ska inledas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Cecilia LenmanRådgivare