Hundägares strikta ansvar

Hundägaren vägrar betala, skyller ifrån sig!

Var med min chihuahua i hundgården, med en annan liten hund, jag står med ryggen mot grinden, ser inte att en tjej kommer in med en bullterrier en valp på ca 5 mån som springer direkt på min lilla hund och vill väl leka eller? De hamnar under sofforna så jag ser inte vad som händer men bara ett skrik från min hund.

Vi gick, det märktes inget först men efter några timmar kunde han knappt gå, nu har vi vart hos veterinär och han är skadad på rygg och nacke, går på morfin och smärtstillande. Skall på åb kanske blir MR med. Hundägare vägrar betala och fortsätter gå i hundgården, denna hund, den har denna vecka vad jag vet angripit 2 hundar till men jag vet inte hur det har gått där. Hon bara går in, frågar inte ens, hur gör jag för att få ersättning, jag har fått ställa in allt själv nu och bara ta hand om hunden som måste ha total vila, bäras ut och in när den skall göra sina behov. Hur gör jag, detta kommer bli dyrt, bara hunden blir bra men jag vill ha betalt alla fall! Hon menar min hund hade kunnat få detta ändå, och ingen av oss såg vad som hände bara att det hände, en till var därinne men inte träffat henne än, finns väl inga egentliga bevis. Men dålig blev min hund av anfallet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 19 § i Lagen om tillsyn över hundar och katter så föreligger ett strikt skadeståndsansvar för en hundägare, vars hund orsakar en skada på en annan hund. Att ansvaret är strikt innebär att det inte spelar någon roll om hundägaren orsakat skadan eller inte, ägaren är ändå ansvarig.

Det skadestånd som kan vara aktuellt är ersättning för sakskada, eftersom hundar anses vara lös egendom. Skadeståndsberäkningen görs enligt Skadeståndslagen (SkL) och utgångspunkten för bedömningen är att den skadelidande ska hamna i samma ekonomiska situation som om skadan aldrig inträffat. Ersättning kan därför ges för exempelvis veterinärkostnader, SkL 5:7.

Det bästa är om du kan komma överens med ägaren till hunden som skadat din hund, men eftersom du i din fråga anger att ägaren vägrar betala eftersom det saknas bevisning för att det faktiskt är dennes hund som orsakat skadan så verkar det som att en sådan överenskommelse är svår att nå. Om det är fler hundar som blivit skadade på grund av samma hund så kan du påtala det för ägaren och vara tydlig med dennes strikta ansvar för att nå en överenskommelse. Om du inte kan nå en överenskommelse med hundägaren kan du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten, men eftersom du saknar bevisning för att det var just den hunden som orsakat skadan kan det bli svårt att nå framgång med stämningen. En sådan civilrättslig tvist riskerar också att bli dyrt för dig, vilket du behöver ha i åtanke. Du kan läsa mer om hur du gör en stämningsansökan och hur det fungerar på domstolens hemsida här.

Jag hoppas att mitt svar var till din hjälp!

Du är också välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar.

Josefine RembsgårdRådgivare