Hundägares strikta skadeståndsansvar

Hej!jag och min hund blev överfallen av en annan hund och vi blev båda bitna och har fått besöka både veterinär och läkare.hur kan jag kräva den andra hundens ägare på alla utgifter?tex förlorad arbetsinkomst läkarbesök mediciner vetrinärskostnader mm.sluträkningen hamnar på ca 15 000 kr den andra hundägaren har betalat 4000 kr hittills o vägrar betala mer.hur får jag nu betalt för övriga kostnader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 19 § lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter har hundägare ett strikt skadeståndsansvar för sin hund. Det innebär att hundägaren ska ersätta uppkommen skada oavsett om han har varit vårdslös eller inte. Ersättning grundas på skadeståndslagen, vari förutsättningen är att du har lidit sak- eller personskada. Skador på dig faller under personskada och skador på dina kläder, andra saker samt din hund faller under sakskada.

Du kan kräva ersättning för inkomstförlust, sjukvårdskostnader (inkl. veterinärkostnader), fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadorna. Ersättningsreglerna framgår av 5 kap. 1 och 7 §§ skadeståndslagen.

Vägrar hundägaren att betala, har du inga andra möjligheter att kräva skadestånd än att vända dig till tingsrätten som får avgöra saken. Behöver du vår hjälp med att framställa och skicka ett skadeståndskrav till hundägaren eller att upprätta en korrekt stämningsansökan till tingsrätten, kan du vända dig till oss på info@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Soroosh ParsaRådgivare