Hur ärver efterlevande maka?

min pappa gick bort idag. han har en fru sen 5 år tillbaka. hon har ett jobb men betalar aldrig någon hyra till deras boende. hon skickar alla sina pengar till Gambia där hennes barn bor.

hur blir det nu när min papa är borta. är det pappas pengar på kontot(våra arvspengar) som kommer betala deras hyra eller blir det att hon blir tvungen att betala ur egen ficka?

Hon har ju into betalat 1 ända hyra innan, och ändå har hon rätt till hälften?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att fin pappa har avlidit och efterlämnat sig dig och eventuellt andra syskon samt sin fru. Jag utgår ifrån att det inte finns ett testamente som reglerar ett eventuellt arv, finns det är du varmt välkommen att ställa en ny fråga angående ett testamente.

Vem har arvsrätt:
Enligt svensk arvsrätt ärver barn efter sina föräldrar. Är det däremot så att det finns en efterlevande maka kvar efter ett dödsfall som också är de kvarlevande barnens förälder, ärver makan egendomarna och barnen får ut sitt arv efter den dennes död. Är det däremot en efterlevande maka som inte är förälder till de kvarlevande barnen ärver barnen direkt sitt arv. Däremot kan barnen fortfarande aktivt välja att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande makan och få ut sin del av arvet senare. (3 kap. 1 § Äktenskapsbalken).Var personen gift som avlider ska en bodelning ske först och främst för att fördela egendomar. Detta är samma procedur som vid en skilsmässa. Här ska i princip allt som inte är enskild egendom ingå och kortfattat delar man egendomarna på två delar och dödsboet efter den avlidne tar hälften av egendomarna som blir arv och den andra halvan behåller makan.

Makan betalar hyran med pengarna:
Om ingen bodelning eller bouppteckning har skett i samband med dödsfallet ska detta göras. Om du då väljer att vänta på ditt arv (och eventuella syskon) till efter att din pappas fru avlider kommer hon att ärva allt och du får ut din del senare. Är det däremot så att du inte väljer att vänta kommer du (och eventuella syskon) få ut arvet och hon får behålla det som hon fick genom bodelning. Betalar hon hyran med pengar hon har fått genom bodelning är det korrekt då detta blir hennes egna pengar. Är det så att ni inte har skiftat pengarna (ni inte har gjort en fördelning av arvet) är min rekommendation att ni bör göra det omgående.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare