Hur beräkna arbetstimmar vid VAB? Kan försäkringskassan kräva återbetalning?

Jag har fått återbetalningskrav från FK. De har granskat mig från 2015-2017. Återbetalningskravet är då jag ej dragit av rast från arbetstid. När man ansöker om VAB står det dock "tid du skulle ha arbetat". Om jag då skulle ha jobbat 7-14 har jag skrivit 7 timmars VAB. Kan de verkligen kräva återbetalning på detta då det faktiskt är tiden jag skulle varit på arbetet. har 3 st kvarts raster på den tiden men i mitt schema står ju arbetstid 7-14.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid vård av sjukt barn kan du som förälder få tillfällig föräldrapenning för de arbetstimmar du gått miste om. Såvida du inte får betalt under rasterna kan ingen ersättning utgå för den tiden. Försäkringskassan bör därför ha rätt i sitt påstående om att rasterna skulle ha avräknats från den angivna arbetstiden. Anser du att försäkringskassans beslut är felaktigt kan du i första hand begära omprövning av beslutet. Det bör dock nämnas att om återbetalning inte skett senast vid förfallodagen börjar dröjsmålsränta att löpa. Under tiden för omprövning löper dock en lägre ränta, en s k anståndsränta.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare