Hur beräknas förskott på arv?

Arvsfråga

Två personer är gifta och har vardera två barn från tidigare äktenskap. Alla fyra barnen har fått vars ett lika stort penningbelopp av föräldrarna, och som dessa angett ska vara förskott på arv. Hur fördelas arvet efter den förälder som först avlider?

Räknas pengarna till de två bröstarvingarna respektive till de två andra barnen in på något vis, i den samlade beräkningen av den avlidnes och den efterlevandes tillgångar?

Spelar det någon roll om pengarna till barnen tagits från den ena eller den andra förälderns tillgångar medan de var i livet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar över hur förskottet på arvet kommer att påverka ett senare arv när någon av er dör.

Vad är reglerna för förskott på arv?
Det finns en presumtion i 6 kap. 1 § ÄB som säger att det som arvlåtaren gett en bröstarvinge under livstiden ska räknas som förskott på arv. I denna situationen är dina barn bröstarvinge till dig. Detta betyder alltså att om du ger ett penningbelopp till dina barn, räknas det som förskott på arv. Detta betyder dessutom att om du ger ett penningbelopp till din partners barn, som alltså inte är dina bröstarvingar, räknas det inte som ett förskott på arv. Det har därför betydelse vem det är som ger pengarna till barnen. DU kan alltså ge alla 4 barnen ett visst belopp av dina tillgångar, men det räknas enbart som förskott på arv till din egna barn. Detta är för att din partners barn har ju ingen arvsrätt efter dig och därför räknas det inte som förskott på arv. Samma sak är det om det är tvärtom, har din partner gett penningbelopp till alla fyra barn räknas det inte som förskott på arv till dina barn, de är ju inte din partners bröstarvingar.

Alltså: Förskott på arv kan enbart ges till ens egna bröstarvingar. I er situation betyder det att du enbart kan ge förskott på arv till dina egna barn.

Hur blir arvet?
Det som är viktigt att observera i ert fall är att eftersom ni enbart har särkullbarn är det dem som ärver om ni dör, i enlighet med 3 kap. 1 § ÄB. Exempelvis: om du dör ärver inte din partner något eftersom du har så kallade särkullbarn (ej gemensamma barn). Särkullbarn ärver som huvudregel före make/maka (dock ej om testamente finns eller om särkullbarn avstår sin rätt).

Det som händer om någon av er dör är alltså att man lägger ihop kvarlåtenskapen (efterlevandes tillgångar efter bodelning) tillsammans med förskottet på arvet som tidigare getts till bröstarvingarna. Sedan ska förskottet avräknas från arvslotten enligt 7 kap. 2 § ÄB. För att förtydliga har jag gjort följande exempel:

När du dör har du en kvarlåtenskap på 400.000 kr (efter bodelning). Du har tidigare gett dina 2 barn ett penningbelopp på 100.000 kr var, som räknas som förskott på arv. Kvarlåtenskapen är alltså 400.000 kr och förskottet är totalt 200.000 kr, beloppet blir då alltså 600.000 kr eftersom man skulle lägga samman kvarlåtenskapen med förskottet.
Det man sedan gör är att man ska avräkna förskottet från arvslotten. I detta fallet skulle arvslotten bli 600.000 kr dividerat med 2 (eftersom du har 2 bröstarvingar). Arvslotten blir då 300.000 kr var. Men eftersom de redan fått ett förskott på arv på 100.000 kr var måste det räknas av från arvslotten. 300.000 kr -100.000 kr = 200.000 kr. I slutändan blir det alltså att dina bröstarvingar får 200.000 kr var i arvslott.

Alltså: Din kvarlåtenskap kommer delas lika mellan dina bröstarvingar när du dör. Eftersom de fått förskott på arv ska detta avräknas från deras arvslott. Indirekt blir det inte så stor betydelse eftersom båda dina bröstarvingar fått lika stort förskott på arv.

Sammanfattningsvis
Hur fördelas arvet? Arvet kommer fördelas mellan bröstarvingarna när deras förälder dör.
Hur räknas förskottet in i den efterlevandes tillgångar? Förskott på arv ska avräknas från bröstarvinges arvslott. Eftersom barnen fått lika stort belopp kommer det dock inte påverkas i detta fallet. Om du efterlämnar 400.000 kr delar de lika på beloppet.
Spelar det någon roll vems tillgångar det var? Ja det spelar roll. Det som är viktigt att observera i detta fallet är att det är arvlåtaren som ska ge förskott på arv till sin bröstarvinge. Om din partner har gett dina barn ett visst penningbelopp räknas det ej in under bestämmelsen om förskott på arv, dina barn är ju inte hans bröstarvingar. Det handlar om att du som arvlåtare ska ge dina barn ett visst belopp eller viss egendom, om din partner har gett dina särkullbarn en viss egendom är det inte förskott på arv.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare