Hur driver jag in en förfallen fordran?

Jag har sålt min bil genom en bilförmedlare och inte fått ut alla pengarna som bilen såldes för,det fattas ca 30000 kr från försäljningssumman som var 150000 kr.

Vad kan jag göra för att reglera detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som så att du funderar kring hur du ska gå tillväga för att driva in ett fordringsanspråk, dvs. en skuld som har förfallit till betalning (observera att dagen för betalning måste ha passerat) och som du nu kräver betalning för.

Bestämmelser kring denna fråga regleras i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (LBH) och rättegångsbalken (RB).

Om ett företag (eller privatperson) är skyldig dig pengar och denna fordran är otvistig (dvs. att ni är överens om fordrans existens) men företaget vägrar att betala på grund av ovilja eller oförmåga, kan du få hjälp av kronofogden att driva in din fordran. Kronofogden gör då ingen prövning i sak (dvs. huruvida fordran föreligger eller inte) utan ett s.k. betalningsföreläggande riktas direkt mot företaget med förmedlingsavtalet och köpekontraktet som grund.
(1 § och 2 § LBH).

Vill du att kronofogden ska hjälpa dig att driva in din fordran ska du lämna in en skriftlig ansökan om betalningsföreläggande direkt till Kronofogdemyndigheten. Till detta tillkommer en ansökningsavgift om 300 kr. Företaget får då en viss tid på sig att svara på ditt anspråk.
* Om företaget betalar skulden till dig måste du dra tillbaka din ansökan om betalningsföreläggande.
* Om företaget bestrider skulden får du bestämma om du vill att kronofogden ska överlämna ärendet till tingsrätten för prövning i sak, annars skriver kronofogden av ärendet. Även här tillkommer avgift för en eventuell stämningsansökan.
* Om företaget inte besvarar ditt anspråk meddelar kronofogden ett utslag där företaget förpliktas att betala ut det begärda beloppet. När du fått ett utslag om betalningsföreläggande är huvudregeln att den automatiskt går vidare till verkställighet, det vill säga att kronofogden börjar arbeta med att driva in skulden. Då tillkommer eventuellt en kostnad på 600 kronor.
(9 §, 10 §, 11 §, 25 §, 29 §, 33-37 § och 42 § LBH).

Det finns även en möjlighet för dig att föra en fullgörelsetalan mot företaget genom att skicka in en stämningsansökan direkt till tingsrätten, där du yrkar på att företaget ska betala den förfallna fordran om 30 000 kr till dig med förmedlingsavtalet och köpekontraktet som rättslig grund. Att tänka på då är att det kommer att/kan komma att tillkomma kostnader för själva stämningsansökan, rättegångskostnader och eventuella ombudskostnader.
(13 kap. 1 § 3 punkten och 42 kap. 1 § och 2 § RB).

Om du vill stämma företaget direkt vid tingsrätten rekommenderar jag dig att ta hjälp av ett ombud som kan föra din talan. I sådant fall hjälper våra jurister på Lawline gärna till med detta. Prisinformation och tidsbokning hittar du här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare