Hur driver man in en skuld när den som är skyldig har skyddade personuppgifter?

Hej,

Jag har lånat ut ett totalbelopp av 6500 till en privatperson som har skyddad identitet, hur går jag till väga för att kräva tillbaka dessa pengar av honom? Jag vet att det är lite annorlunda regler gällande just skyddad identitet. Är osäker om personen i fråga ligger hos Kronofogden eller inte då detta inte går att se eller få uppgifter om.

Vore tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att du har person- och kontaktuppgifter till den person du har lånat ut pengar till. Ta kontakt med Kronofogdemyndigheten via telefon och upplys om att du önskar att ansöka om ett betalningsföreläggande, men att personen som du vill ha betalt av har skyddade personuppgifter. De kan därefter hjälpa dig vidare med ditt ärende. Klicka här för att komma till Kronofogdemyndighetens hemsida med kontaktuppgifter.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare