Hur får jag till en ändring i journalen?

Hej! Jag har tagit del av min journal igår, och upptäcker att där står att jag varit sjukpensionerad i drygt 50 år. Jag blir chockad. Jag har varit sjukpensionerad sen jag var 50 år. Detta skulle innebära att jag aldrig har jobbat, eftersom jag idag är 70 år. Jag har jobbat heltid i 35 år och har 3 utbildningar. Eftersom man blir behandlad efter vem man är, så vill jag att detta ändras så fort som möjligt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att du ska få till en ändring i din journal behöver du vända dig till den vårdgivaren som gjort noteringen. Eftersom informationen som står är felaktig ska en rättning ske, vårdgivaren får inte neka dig en sådan notering, 3 kapitlet 8 § patientdatalagen.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret! Lämna gärna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare