Hur får man ut sin laglott?

Hej min pappa har gått bort, han var gift med en kvinna som inte är min mamma, de har inga gemensamma barn. De äger en fastighet tillsammans. De har skrivit testamente som lyder

Den av oss som överlevde den andra ska erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfogande rätt. Den efterlevande har inte rätt att testamentariskt förfoga över den kvarlåtenskap som erhållits med fri förfogande.

Efter vårt bådas frånfälle ska hela den då befintliga kvarlåtenskapen fördelas enligt lag till våra bröstarvingar. Dock ska hänsyn tagas till vad som tidigare utgått enligt laglott

Sen står där en del som är oväsentligt om att arvet ska vara enskild egendom mm mm

Nu undrar jag.

Jag har rätt att som ensam bröstarvinge få ut min laglott. Hur gör jag? Behöver jag gå via tingsrätten eller räcker det att jag meddelar vid bouppteckningen att jag gör anspråk på mitt hela arv, vilket jag ju inte tror jag får utan får nöja med min laglott. Har läst att jag måste göra anspråk på min laglott inom 6 månader

Sen undrar jag

Eftersom jag är rädd för att det kommer bli problem och jag inte får ut min laglott inom de här 6 månaderna behöver jag då ha gjort anspråk via tingsrätten för att kunna gå vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har rätt att som ensam bröstarvinge få ut min laglott. Hur gör jag?

Eftersom du är särkullbarn har du alltid rätt att få ut sin laglott, dvs hälften av en arvslott (se 7:1 Ärvdabalken (ÄB)) och man kan aldrig testamentera bort en laglott. För att du ska få ut din laglott förutsätts att du begär jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB. Begäran av jämkning ska framföras inom sex månader från det att du blev delgiven testamentet (7 kap. 3 § 3 st ÄB). Jämkning kan ske antingen genom att du riktar ditt anspråk direkt till testamentstagaren (dvs din pappas fru) eller genom att du väcker talan mot denna i domstol. Om du inte begär jämkning inom jämkningsfristen (dvs inom sex månader från delgivningen) förlorar du din rätt att få ut laglotten.

Behöver jag då ha gjort anspråk via tingsrätten för att kunna gå vidare?

Du behöver alltså inte väcka talan i domstol om din pappas fru betalar ut din laglott. Skulle det vara så att hon vägrar, så får du vända dig till domstol. De kommer då fastställa din rätt till laglott och när denna dom är fastslagen får du ut något som heter exekutionstitel. En sådan exekutionstitel kan användas för att driva in en fordran. Om inte testamenttagaren frivilligt går med på att betala din laglott så kan du få hjälp av kronofogdmyndigheten att driva in den med hjälp av exekutionstiteln. Så är du rädd för att du inte ska få din laglott rekommenderar jag dig att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare