Hur får man veta om ens barn är arvsberättigade?

Hej.

Jag undrar hur man får veta om ens barn är arvsberättigade .då min man deras pappa gick bort 2005 och hans biologiske pappa gick bort 1980-83 vet ej säkert.Min man var fosterbarn så hade ej kontakt med sina biologiska föräldrar.då dessa var alkoholmissbrukare HUR får man veta Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ens barn har alltid en lagstadgad arvsrätt som kallas laglott (mer info här) och finns stadgad i 7 kap. 1 § ärvdabalken. Denna kan inte testamenteras bort utan de har alltid rätt att ärva av sin far. Arvet från barnens farfar gick alltså till barnens pappa eftersom pappa har en laglott från farfar.

Jag vet inte vad som hände med de eventuella tillgångar som din man hade när han gick bort men eftersom det gått 12 år så lär det vara svårt att tillgå något av dem. Antagligen är arvet preskriberat enligt någon av paragraferna i 16 kap. ärvdabalken och kan alltså inte tas ut så här långt i efterhand.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare