Hur fördelas arvet efter att mamma gott bort?

Hej!

Jag har en fråga gällande arv och arvsrätt.

Min mamma och pappa har mig som gemensamt barn och jag har ett syskon som har en annan pappa.

Vad händer i det läge min pappa går bort? Då tillfaller hans tillgångar mamma vad jag har läst mig till då de är gifta. Men vad händer den dag min mamma går bort, har då mitt syskon rätt till halva mammas tillgångar då även inräknat de tillgångar som tillfallit mamma från min pappa?

Det finns inget testamente skrivet mellan min mamma och pappa.

Tacksam för svar :)

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag kommer i svaret hänvisa till ärvdabalken (ÄB), som du hittar här. Eftersom det inte finns något testamente ska arvet fördelas enligt denna lags regler.

Du har rätt i att den mamma får din pappas tillgångar när han dör, det följer av 3 kap 1 § ÄB. Hade din pappa inte varit gift hade hans tillgångar istället tillfallit dig, se 2 kap 1 § ÄB. De tillgångar som din mamma får från din pappa får du s.k. efterarvsrätt på, vilket innebär att du ska få ut arvet från din pappa när din mamma går bort (3 kap 2 § ÄB).

Exempel: Din pappas tillgångar är 100 000 kr, detta utgör hans kvarlåtenskap. Dessa tillgångar går till din mamma eftersom de är gifta. Om vi säger att din mamma utöver dessa 100 000 kr har 200 000 kr i egna tillgångar kommer hon totalt ha 300 000 kr efter din pappas död. När din mamma dör har du rätt till en viss kvot av hennes egendom eftersom du ska få ut arvet från din pappa. 100 000 kr av 300 000 kr är 1/3. När din mamma dör ska du alltså få 1/3 av hennes egendom som hon har vid sin död, det är ditt efterarv efter din pappa.

När du har fått denna tredjedel ska den egendom som finns kvar fördelas enligt den legala arvsordningen i 2 kap ÄB. Detta resulterar i att du och ditt halvsyskon får dela lika på den egendomen, se 2 kap 1 § ÄB. När din mamma dör kommer du alltså både få efterarvet från din pappa och arv från din mamma. Arvsreglerna innebär att du först får efterarvet innan resten av din mammas egendom delas ut 50/50 till er två syskon.

Hoppas du har fått någorlunda svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare