Hur fungerar rätten till efterarv då efterlevande maken gift om sig?

Hej

Undrar om jag och min bror har rätt att ärva vår pappa när mamma gift om sig? Kan vår arvslott testamenteras bort? Kan man gå "över" vårt arv?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv finns i Ärvdabalken, den hittar du här.

Enligt 2 kap. 1§ i Ärvdabalken är det du och din bror som ska ärva kvarlåtenskapen (kvarlåtenskap = all den egendom din pappa efterlämnar) efter din pappa.

Om din pappa och mamma var gifta när din pappa gick bort tillfaller kvarlåtenskapen dock först din mamma. Du och din bror får sedan ut arvet efter er pappa när även er mamma har gått bort. Det framgår av Ärvdabalkens 3 kap. 1§ och .

Rätten för dig och din bror att få ut arvet efter er pappa gäller även om er mamma har gift om sig. Om en bodelning (bodelning = makarnas egendom delas mellan dem) ska ske mellan din mamma och hennes nya make exempelvis pga. skilsmässa eller dödsfall så kommer er pappas arv att räknas bort från er mammas del innan bodelningen görs mellan din mamma och den nya maken. På så sätt får din mammas nya make ingen del av er pappas kvarlåtenskap. Det framgår av Ärvdabalkens 3 kap. 6§.

När din pappas kvarlåtenskap tillfaller din mamma ärver hon den med fri förfoganderätt, men inte full äganderätt. Det innebär att hon får göra i princip vad hon vill med den så länge hon lever, däremot har hon inte rätt att testamentera bort någon del av den till någon annan. När din mamma går bort kommer alltså det som finns kvar av er pappas kvarlåtenskap att gå till dig och din bror. Detta går att utläsa ur Ärvdabalkens 3 kap. 2§ 1 stycket.

Svaret på dina frågor är alltså att du och din bror fortfarande har rätt att ärva er pappa även om er mamma har gift om sig, er arvslott er pappan kan inte testamenteras bort och man kan inte gå över ert arv.

Hoppas att detta var svar på dina frågor!

Om du har fler frågor angående vad som gäller kring arvet efter din pappa är du välkommen att vända dig till Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare