Hur gå till väga när en märker våld i nära relationer i samband med tjänsten?

Om man arbetar i hemtjänsten och ser att en kund blir utsatt för psykisk misshandel av sin son och förstår att människan även är utsatt för fysisk misshandel. Kund hade vid ett tillfälle ett blått öga mm Personen har inte verbal förmåga och kan inte ge samtycke. Tar kontakt med gruppchef och verksamhetschef för att berätta. Får svar att det är svårt att göra något eftersom det är sonen. Gruppchefen har också förstått hur det ligger till. Vad ska man göra? Tycker att det är knepigt eftersom personerna jag jobbat med inte kan redogöra och prata för sin sak men att det är uppenbart att det är sonen som misshandlar.

Till grund för denna frågeställing ligger webbutbildn. http://www.kunskapsguiden.se/utbildning/Om-vald-mot-aldre/Sidor/Default.aspx

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår att det kan vara svårt att veta hur en går till väga när en misstänker våld i hemmet. Som den goda samariten du redan är som uppmärksammat våldet, råder jag dig att kontakta polisen så snart som möjligt. Det spelar ingen roll att du märkt det i tjänst eller att personen inte kan tala för sig - tvärtemot tror jag därför att det är ännu viktigare att det finns vittnen som du i detta fall. Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att personen inte kan ge samtycke så det får du gärna förtydliga. Det krävs i vart fall inget samtycke från någon för att en annan ska anmäla ett brott som misshandel, även om det sker/skett inom nära relationer. Misshandel är nämligen ett brott som hör under allmänt åtal och innebär att åklagaren har rätt och skyldighet att väcka åtal om hen fått reda på att ett brott skett (20 kap. 2 § rättegångsbalken (RB)). Du startar igång brottsutredningen i fallet genom att berätta vad du hört till polisen och personen kan på så sätt få upprättelse.

Avseende utbildningen som du länkat, kan den absolut utgöra ett värdefullt verktyg till kunskap om våld mot äldre. I nuläget skulle jag dock rekommendera en polisanmälan i första hand (nr. 114 14). Vill du ha svar på något ytterligare är du välkommen att kontakta oss igen, antingen här nedan i kommentarsfältet eller genom Lawlines olika tjänster.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare