FrågaPROCESSRÄTTDomstol22/02/2018

Hur går man tillväga med stämning av näringsidkare?

om en bilverkstad kunnat laga min bil (reklammation) utan att göra det på 1,5 år. går det att ev. polisanmäla dom då och iså fall på vilken grund?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beträffande köprättsliga tvister kan de handläggas som tvistemål, vilket regleras i rättegångsbalken. Den som vill inleda en process i domstol (käranden), gör detta såtillvida att ansökan om stämning skickas till tingsrätten. Angående tvister mellan konsument och näringsidkare, finns en regel att tillgå i 10 kap. 8a § rättegångsbalken, enligt vilken käranden kan välja den tingsrätt där käranden själv bor, eller där företaget (svaranden) har sitt säte. En polisanmälan är sålunda inte aktuell.

Det är emellertid av betydelse, att huvudregeln är att den som förlorar ett mål får betala motpartens kostnader och sina egna (18 kap.1 § rättegångsbalken). I det fall det tvisten berör inte är värt mer än ett halvt basbelopp (22 750), finns en regel som begränsar storleken på den ersättning man kan bli skyldig att betala (18 kap. 8a § rättegångsbalken). Överstiger värdet av tvisteföremålet ett halvt basbelopp kan det bli mycket dyrt att förlora. Allmänt bör sägas att har man inte tidigare erfarenhet från domstolsprocess eller är relativt säker på att vinna bör man, innan man ansöker om stämning, konsultera en sakkunnig.

Vill du ha hjälp med att upprätta en stämningsansökan kan du kontakta oss på info@lawline.se.

Ett billigare alternativ kan vara att skicka en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De kommer i sådana fall att pröva ditt ärende och om de finner att du har rätt kommer de att i sitt beslut rekommendera företaget hur de ska agera. Beslutet är inte bindande för företaget som en dom, men många väljer ändå att följa rekommendationerna från nämnden. Mer information hittar du på www.arn.se .

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare