Hur går man vidare när någon hotar om att skada ens djur?

Hej! Idag var jag ute med min hund, kopplet är ca 3 meter. Min hund går fram till min granne och skäller på honom, han hoppar inte utan endast skäller. När jag drar bak kopplet och säger till min hund, säger grannen: "om han kommer till mig en gång till och skäller på mig, sparkar jag honom så att han dör". Detta fick mig att bli väldigt upprörd då det är en granne till mig som aldrig har uttryckt sig såhär. (vi bor i villa område) vi har aldrig haft problem med detta, ingen granne har någonsin klagat och alla älskar min hund. Jag kan tilläga att min hund är en liten valp på 2 år! Går detta att anmäla? Vad bör jag göra egentligen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du berättar har hänt skulle kunna utgöra olaga hot, men måste bedömas av polis/domstol. Att hota någon annan med vapen, eller med annan brottslig handling som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person faller under brottet olaga hot (4 kap. 5 § brottsbalken). Olaga hot innebär att någon hotar att skada dig eller din egendom. Hotet som riktas mot dig kan omfatta andra personer, djur eller föremål som har stor betydelse för dig. För att hotet ska vara brottsligt måste du uppfatta hotet som allvarligt.

Du kan göra en polisanmälan genom att ringa 114 14 eller via https://polisen.se/.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare