Hur gör en så att gemensamt barn och särkullbarn ärver lika?

Hej mi fru &jag har ett gemensamt barn och ett som hon har sen tidigare. Hur gör man så att dom ärver lika .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). Enligt den legala arvsordningen ska barnen ärva lika delar efter din fru eftersom de båda är hennes barn, men endast det gemensamma barnet ska ärva efter dig eftersom det är ditt enda barn. (ÄB 2 kap. 1 §)

Du bör skriva ett testamente
För att barnen ska ärva lika efter er båda skulle jag rekommendera att ni antingen gemensamt eller att du själv skriver ett testamente om detta. Arvet efter din fru ska ändå delas lika mellan barnen och är oproblematiskt i situationen. Arvet efter dig behöver däremot regleras.

Du bör alltså skriva ett testamente där det framgår att barnen ska ärva lika delar efter dig. Om du enkelt vill upprätta ett testamente kan du göra det genom vår avtalstjänst här. Testamentet ska vara skriftligt och bevittnas av två personer. (ÄB 10 kap. 1 §)

Att notera är att ditt egna barn alltid har rätt till dennes laglott, vilket motsvarar halva arvslotten, och du får alltså inte testamentera bort mer än denna halva. (ÄB 7 kap. 1 §) I detta fall är denna laglottsrätt inte ett hinder eftersom din avsikt ändå bara är att ta ifrån ditt barn halva arvslotten efter dig, till förmån för din frus andra barn.

Sammanfattningsvis råder jag dig alltså att skriva ett testamente om att de två barnen ska ärva lika efter dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare