Hur gör jag för att få ersättning av en bekant som förstört mina kläder och mobil?

Hej! Igår var jag på en fest med mina vänner. Vi hade precis kommit dit och jag stod vid poolen med alla mina kläder och ytterkläder på mig, och mobilen i handen, när en bekant tog tag i mig och tvingade ned mig i poolen. Han gjorde sedan detta ytterligare två gånger. Mobilen och kläderna blev förstörda och handlingen att tvinga ned mig i poolen kändes inte heller särskilt trevlig. Hur ska jag göra för att få ersättning ifrån honom? Jag var nykter när detta hände.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att mitt svar ska förtydligas eller kompletteras ur något avseende så är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Baserat på det du skriver framstår det som uppenbart att din bekant gjort sig skyldig till ett agerande som medför skadeståndsskyldighet. Han har agerat med uppsåtet (avsikten) att putta ned dig i poolen och måste varit införstådd med att det medförde en hög risk för att kläderna och mobilen skulle förstöras. Att han därmed är ansvarig för skadorna behöver inte diskuteras mer ingående. Eventuell berusning för hans del är inte en omständighet som leder till att skadeståndsansvaret försvinner.

Med det sagt har du två alternativ att välja på. Det första, och absolut bästa, är att prata med din bekant och försöka få honom att ersätta dig självmant (d.v.s. ge dig ett belopp som motsvarar nyinköp av kläder och mobil). Ni har då nått en förlikningsöverenskommelse och saken är utagerad.

Om han vägrar återstår bara att göra ett rättsligt ärende av saken. Det gör du genom att skicka in en stämningsansökan till den lokala tingsrätten och betala ansökningsavgiften på 900 kr (under förutsättning att den ersättning du vill ha är lägre än 22 400 kr). Tingsrätten kommer sedan kräva att din bekant inkommer med en egen version av vad som har hänt (ett så kallat ”svaromål”). Därefter blir det ett sammanträde – vilket kan leda till att en dom omedelbart meddelas eller att det planeras in en huvudförhandling längre fram. Oavsett vad leder det så småningom fram till en dom, som förhoppningsvis ger dig rätt till ersättning.

Under förutsättning att du vinner ska din bekant även ersätta dig med de 900 kr du betalat i ansökningsavgift samt kostnaden, maximalt, för en timmes juridisk rådgivning (mer generösa regler gäller då skadeståndet överstiger 22 400 kr men jag gissar att det inte är så pass mycket i ditt fall). Skulle din bekant inte betala även efter att en dom meddelats kan du begära att kronofogden driver in pengarna.

Att skicka in en stämningsansökan är inte särskilt svårt (här har du en mall) men för att optimera chanserna att vinna är det klokt att ta hjälp av någon som åtminstone har grundläggande juridiska kunskaper inom processrätt (hur man driver ett ärende i domstol). Om du vill ha sådan hjälp, men inte vill lägga ut några pengar på en "riktig" jurist, kan jag bistå dig med att skriva en stämningsansökan. Hör i sådana fall av dig till mig via mejlen ovan. Dock rekommenderar jag som sagt först och främst att du tar ett allvarligt snack med din kompis och försöker förmå honom att betala frivilligt.

Avslutningsvis så skulle själva handlingen att putta ned dig i poolen kunna utgöra ett brott (t.ex. ofredande). Då det är betydligt mer osäkert än skadeståndsskyldigheten har jag dock avstått från att resonera kring den frågan (jag antar att du är mest intresserad av att bli kompenserad för den materiella förlusten).

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare