Hur gör jag för att kräva in hyra när uppsägningstiden inte respekterats?

Hej! Jag hyrde ut min lägenhet i tredje hand. Personen i fråga hyrde första nätterna genom AirBnB. Men han ville göra en deal och stanna längre, tillvidare, och vi kom överens om att han skulle beala 12 250 kr/månad med två månaders uppsägningstid. Han har betalat fram till den 22 mars och meddelade mig uppsägningen den 10 mars. Detta innebär att han ska betala för dagarna i mars samt april månad. Hur går jag tillväga? Har jag någon chans?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du anser att jag behöver utveckla svaret på något vis är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Inledningsvis vill jag framhålla att det inte är tillåtet att hyra ut sin lägenhet, varken i andra eller tredje hand, utan att be om tillstånd. Tillstånd ges av antingen hyresvärden eller bostadsrättsföreningen, beroende på om det gäller en hyresrätt eller bostadsrätt. Om du i det här fallet inte ansökt om tillstånd rekommenderar jag således starkt att du gör det nästa gång.

Vad gäller uppsägningstid så är det normalt tre månader som gäller vid tillsvidareuthyrning (12 kap. 4 § jordabalken). Om hyresvärden går med på det kan dock hyresgästen beviljas en kortare uppsägningstid, exempelvis två månader. Uppsägningstiden räknas från det månadsskifte som följer närmast efter att uppsägningen kommunicerades.

I ditt fall sades avtalet upp den 10:e mars. Hyresgästen är då skyldig att betala för hela mars samt april och maj. Har hen inte gjort det kan du i princip skicka in en ansökan om betalningsföreläggande till kronofogden, alternativt gå direkt till tingsrätten med en stämningsansökan. Väl där måste du kunna bevisa att hyresförhållandet existerat (allra helst genom ett skriftligt kontrakt) och att uppsägningstiden inte respekterats.

Vill du ha fortsatt rådgivning rörande hur en sådan process går till rekommenderar jag att du vänder dig till någon av mina färdigutbildade kollegor på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare