Hur gör jag för att slippa ta emot ett arv?

Min mormor har avlidit. Hon var delägare i en fastighet i Finland tillsammans med hennes syskon. Jag har inget intresse av fastigheten och undrar hur jag kan slippa ärva hennes andel i den?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsavsägelse

För att slippa att ärva din mormors andel i fastigheten så kan du välja att göra en arvsavsägelse. Arvsavsägelse efter att arvlåtaren, alltså din mormor, har avlidit är inte reglerat i lag. Att det ändå går att göra en sådan avsägelse framgår bland annat av Skatteverkets handledning för bouppteckningsärenden m.m.

Det som sker när du avsäger dig ditt arv är att avsägelsen blir hel och oåterkallelig och arvet kommer istället att fördelas mellan din mormors resterande arvingar. Avsägelsen gäller alltså hela arvet. Om du gör avsägelsen före bouppteckningsförrättningen så kommer du inte att antecknas som dödsbodelägare i bouppteckningen.

Avsägelsehandlingen ska lämnas in till skatteverket, alternativt att du gör en skriftlig avsägelse och sedan ser till att få denna antecknad i bouppteckningshandlingen.

Arvsavstående

Du kan också välja att avstå från arvet till förmån för dina arvingar. Detta kan man se som att arvet "hoppar över" ett led och tillfaller de som är arvsberättigade efter dig istället. Till skillnad från vid en arvsavsägelse så kommer din andel av arvet att tillfalla dina arvingar istället för att fördelas mellan övriga arvsberättigade efter din mormor.

Om det passar dig bättre att göra ett arvsavstående så gör du detta genom att lämna in en avståendehandling till boutredningsmannen eller de övriga dödsbodelägarna. Det går också att göra avståendet i samband med bouppteckningsförrättningen och detta ska då antecknas i bouppteckningshandlingen.

Hoppas du fick svar på din fråga, du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor!

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare